fbpx

Når topplederen står i veien for utviklingen

Når topplederen står i veien for utviklingen

Hva skjer hvis banebrytende innovasjoner fører til at ledere mister sine privilegier? Vil de da stanse utviklingen?

Så var vi der igjen. Vi var på konferanse og hørte om alle mulighetene for utvikling. Digitale nyvinninger som kan spare oss for masse kjedelig manuelt arbeid. I pausen er vi alle giret og tenker at fremtiden ser fantastisk ut. Vi er enige om å bare gjøre det som ble sagt fra scenen, nemlig å kopiere modeller fra Silicon Valley.  

Drømmescenarioet er jo at vi – lenge før konkurrentene – leverer et bedre produkt til en brøkdel av prisen. Vi får marginer vi aldri før kunne drømt om. Kjør på! Vi er klare. Vi vet jo hva som må til. Alle hos oss er jo enige om at vi må være omstillingsdyktige, følge med i timen og at vi må utvikle oss for å være før konkurrentene. Ingen er imot utviklingen, det ville jo være å grave sin egen grav. 

Spennende – og kanskje litt skummelt? 

Framtidsscenariet er lyst. Joda, mange vil miste jobbene sine. Men i stedet vil de få nye jobber som er mindre manuelle og mye mer interessante og kreative. Vi vil samarbeide mer, ha en åpnere kultur. Vi vil bryte ned hierarkiene, de har jo lite for seg.  

Bilene blir helautomatiske, i butikkene ekspederer vi oss selv, logaritmer erstatter rutinearbeid som personaladministrasjon, regnskapsføring og utbetalinger. 

Ikke trenger vi kontorer lenger heller. Her blir alt snudd på hodet.  

Dette er spennende tider, folkens. Og kanskje litt skummelt? 

Fremtidsvyene og hverdagen

Tilbake fra konferansen kommer vi rett til en blåmandag. Alt er som det pleier.  

Dagen er fullbooket: Vi skal implementere nytt system, ha kundemøte, allmøte, budsjettmøte, presentasjonen til styret skal klargjøres, handlingsplanen skal oppdateres. I tillegg blir det internmøte om nybygg, opplæringsmøte, medarbeidersamtaler, fagmøte, og selvsagt skal det reises litt.  

Vi gjør det vi alltid har gjort, det er det toppledelsen og styret forventer av oss.  

Så var det det der med Silicon Valley da. Etter konferansen vet vi jo at vi må gjøre det. Men så vet vi også så inderlig godt at det er mye mer utfordrende enn vi liker å innrømme.  

Vi skal i alle fall prøve … mellom møtene. 

Vi endrer på organisasjonskartet. Kanskje kjøper vi litt mer tekno. Kanskje sender vi til og med mellomlederne på ledertrening. Vi skal rekruttere unge og velutdannede som kan utfordre det etablerte. Vi lager en intern innovasjonsgruppe som skal komme med de gode ideene.  

Innerst inne vet vi at dette har vi gjort før, og at det virket sånn passe.  

Vi fortsetter å bygge huset på den gamle grunnmuren. Det er tross alt ganske komfortabelt og trygt, og det skjer jo noe. 

To grunnpremisser for å skape nyskapning og innovasjon 

Men hva med de som faktisk lykkes med innovasjon og utvikling? Disse selskapene finnes jo. Hvorfor klarer de å komme med fantastiske ideer og drive så lønnsomt? 

Hvis vi forenkler, er det minst to hovedelementer som må til for å skape innovasjon: Teknologi og kultur. 

Hva vi mener med teknologi er kanskje gitt for mange. Men hva med kultur?  

Den samfunnsvitenskapelige tradisjonen definerer den gjerne slik: «Kultur er det felleskap av ideer, verdier og normer som et samfunn, dvs. en gruppe mennesker, har og som de forsøker å føre videre til den kommende generasjonen». 

Gode ideer skal samles opp i systemet 

Så hvordan ser en endrings- eller innovasjonskultur ut? Einstein sa noe slikt som: «Den som ikke stiller spørsmål ved det etablerte, er heller ingen bidragsyter til utvikling.»  

Men hva hvis det etablerte er ganske komfortabelt for dem som er privilegerte, vil disse da være bidragsytere til utvikling?  

Kan det være at lederen mister privilegier ved å endre? Hva presenteres da for styret og, ikke minst, hvilke spørsmål stilles fra styrene? 

La oss si at en av de ansatte kommer med en «modig» ide. Hvordan vil kulturen ta imot dette? 

Dette kjennetegner de som lykkes  

Det er iøynefallende at de som lykkes, veldig ofte er nyetablerte bedrifter eller organisasjoner uten sterke tradisjoner rundt organisasjon. Artikler om disse bedriftene handler om idémyldring, iverksettelsesevne, lite byråkrati, flate strukturer, indre motivasjon og mye arbeidsglede.  

Videre er det et paradoks at tech-gründere ofte først lanserte de samme ideene for sine tidligere arbeidsgivere, men at disse ikke viste interesse eller la til rette for utvikling. Dermed mistet de både folkene og muligheten for fremtidig forretningsmessig avkastning.  

Visste styrene at administrasjonen tok slike store risikoer på vegne av selskapet? 

Selvsagt lykkes også enkelte etablerte selskaper med innovasjon. Laerdal Medical er et spesielt godt eksempel på dette.  

Kan det likevel være at slike bedrifter har forstått verdien av å jobbe på en annen måte enn mer tradisjonelle organisasjoner tillater? 

Ledere kan ha motiver for status quo  

Tilbake i historien handlet ledelse ofte om evnen til å styre. Ofte satt kompetansen på toppen, mens de som utførte arbeidet hadde enkle repetitive oppgaver.  

Lederen skulle en ha respekt for, og de ansatte skulle ikke legge seg bort i beslutningene lederen tok. Lederen hadde privilegier som de andre ikke hadde, og det var akseptert. Privilegiene til ledere handlet om lønn, makt og anseelse, men også så mye mer. 

Hva skjer da når ledere som fortsatt henger igjen i denne lederrollen, ansetter noen med høyere kompetanse enn seg selv? Hva skjer når lederen gjemmer seg bak organisasjonskartet og beslutter helt uten involvering, fordi lederen kan? Hva skjer når en leder ikke har større ambisjoner enn sin egen posisjon og sin makt?  

Kan det være at lederen da selv står til hinder for utviklingen?  

Dette gjør bedriftene som lykkes med innovasjon   

Selskapene som lykkes, som Google, Amazon, Virgin, Choice, gjør ting annerledes.  

De snakker om høy kompetanse og tillit. Googles leder for digital transformasjon i Norge, Siri Børsum, har for eksempel sagt at: «Den som får en god ide hos oss, kan bli satt opp som CEO for gjennomføring». Børsum advarer videre mot å lage organisasjoner i organisasjonen som skal drive innovasjon. Innovasjon skal være en del av alle ledd i organisasjonen. 

Studier viser at tillitsbasert ledelse skaper resultater. Selskapene som scorer høyt på «Great Place to Work» og andre medarbeiderundersøkelser, kan som regel også vise til gode forretningsmessige resultater. Her er det tydelige sammenhenger.  

IT-selskapet Miles har vist i praksis hvordan budsjetter og styring er erstattet med tillit. Dette er et selskap som kan vise til kontinuerlig vekst siden oppstart. Modellen som kan sies å være typisk norsk, har nå også stor suksess i India. 

Tillit skaper resultater 

Er det da så enkelt? Kan vi bare si at vi ledere som legger til rette for at tillitsbasert lederskap og flate strukturer, skaper en kultur for endring og utvikling?  

Jo, så enkelt er det kanskje. Det fordrer selvsagt at man har ledere med den rette lederatferden for å lede på denne måten, og at lederne sikrer at de har den rette kompetansen i organisasjonen. 

Skal vi da våge å snakke om elefanten i rommet? Kan vi snakke om lederatferd og om hva som driver ledere? Hva med ønsket om makt, anseelse og privilegier som drivere alene? Hvordan er slike ønsker forenelig med god ledelse og mindre styring? Dette er komplekse psykologiske mekanismer som er nødvendige å belyse når vi snakker om kultur for utvikling. 

Er din ledergruppe fremtidssikret? Vi har skapt effekt for våre kunder i over 20 år. Nysgjerrig på hvordan vi gjør det? Ta kontakt! 

Relaterte innlegg

Spillsimulatoren som gir fleksibel ledertrening

Assessits ledersimulator er et innovativt digitalt verktøy som gir ledertrening til både erfarne og nye ledere. Ved å bruke simulatoren til å trene i virkelighetsnære og konkrete situasjoner.

Les mer

Fra målsetting til trening i ledersimulator - DSS

“Introduksjonen og bruken av ledersimulator både på samlingene og i treningsøyemed mellom samlingene, har gitt merverdi til programmet. Erfaringene er at lederne blir engasjert i treningssituasjonen med simulatoren og opplever spillet som relevant og virkelighetsnært.”

Les mer

5 feller du bør unngå som leder for fageksperter

Hvilken lederstil du velger er avgjørende for å lykkes med ledelse i en kunnskapsbedrift. Her er fem gode råd fra Lars Frydenlund i Assessit.

Les mer

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Dette er fremtidens viktigste lederegenskaper

Dette er fremtidens viktigste lederegenskaper

Å være leder er mer utfordrende og komplisert enn noen gang. Mot og genuin interesse for å forstå er noen av egenskapene som må til for å lykkes.

Nylig samlet Assessit åtte unge ledere som har vært med i kåringen av Årets Unge Ledere, for å diskutere hva som blir utfordringene for fremtidens ledere. 

– Fremtidens ledelse vil preges av raske endringer og utilstrekkelig informasjon. Det er en vanskelig kombinasjon for ledere, som må kombinere langsiktighet og forutsigbarhet med evne til å tilpasse seg skiftene, sier Lars Frydenlund partner for digitale løsninger i konsulentselskapet Assessit. 

Frydenlund peker på en av lederegenskapene han mener vil bli viktig: Evnen til å håndtere seg selv.  

– Fremtidens ledere må være i stand til å utnytte sine sterke sider for å påvirke omgivelsene. Du er nødt til å lede styrkebasert. De som er avhengig av deg må føle at de får hjelp og støtte, mener han. 

Lars Frydenlund og Jacob Vårdal diskuterer fremtidens lederegenskaper.

Relasjonsbygging fortsatt viktig

Jakob Vårdal mener at evnen til å bygge sterke relasjoner fortsatt vil være en viktig lederegenskap. 

– Så lenge man jobber med mennesker, vil det fremdeles være viktig å skape gjensidig tillit. Du må kunne håndtere at folk reagerer ulikt og har forskjellige synspunkt på samme sak, sier Vårdal, som er leder bedrift og investering i marked i Storebrand. 

Når ting endrer seg raskt, må en leder også ha evne til å tilegne seg og søke ny kunnskap. 

– Du må ikke ha all kunnskapen selv, men tvert imot tørre å ikke kunne alt selv. I stedet må du søke den gjennom kollegaene dine og andre som kan gi deg påfyll, sier Vårdal. 

Jakob Vårdal mener at relasjonsbygging fortsatt er blant lederens viktigste oppgaver.

Arbeidsglede er viktig

Stine Trygg-Hauger, adm.dir i Clas Ohlson, er også en av dem som mener at fremtidens ledelse krever mot. 

Trygg-Hauger kjenner seg igjen i Frydenlunds tanker om nysgjerrighet. 

– Ledere må være nysgjerrige. Du må ha genuint lyst til å skape forandring og levere resultater. God kommunikasjon og evne til å forklare «hvorfor» er spesielt viktig når endringstakten er høy. Og så må du huske at arbeidsglede smitter, sier Trygg-Hauger. 

– Jeg er overbevist om at vi presterer bedre på jobb når vi har det gøy. Og da mener jeg ikke bordtennis og julebord, men det å jobbe i en kultur som man trives i, med kollegaer man liker og ikke minst med en leder man har match med. 

Utfordrer med digital lederutvikling

Lars Frydenlund ser en klar endring i morgendagens lederutvikling. Han mener at vi må utfordre den tradisjonelle ledertreningen ved mer bruk av digitale verktøy.

– Jeg vil påstå at tradisjonell ledertrening i dag er overmoden for nytenking. Vi kan skape enda bedre effekt ved å tilføre nye digitale elementer. All trening som gir lyst og motivasjon vil bidra til positiv utvikling. 

– Fremtidens ledere som gjennom sitt lederskap tar aktiv del i sin egen og andres utvikling, vil være fremtidens vinnere. Slike ledere vil det gå godt med, avslutter Frydenlund. 

Forskning og erfaringer viser at positive opplevelser i læringssituasjoner gir økt læringseffekt. Spillteknologien stimulerer deltakerne til å repetere treningen, og dermed øke forutsetninger til å utvikle lederferdighetene sine. 

Relaterte innlegg

Fra målsetting til trening i ledersimulator - DSS

“Introduksjonen og bruken av ledersimulator både på samlingene og i treningsøyemed mellom samlingene, har gitt merverdi til programmet. Erfaringene er at lederne blir engasjert i treningssituasjonen med simulatoren og opplever spillet som relevant og virkelighetsnært.”

Les mer

5 feller du bør unngå som leder for fageksperter

Hvilken lederstil du velger er avgjørende for å lykkes med ledelse i en kunnskapsbedrift. Her er fem gode råd fra Lars Frydenlund i Assessit.

Les mer

Hvor god er du og dine ledere på relasjonskompetanse?

Jeg har vært leder i mange år, men det har noen ganger vært vanskelig å sette fingeren på hva jeg er god på innenfor ledelse, og fremfor alt innenfor relasjonskompetanse. Når jeg leste boken “Relasjonskompetanse” av Jan Spurkeland falt mye på plass.

 

Les mer

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Dette er ekspertenes råd om fremtidens viktigste lederegenskaper

Dette er ekspertenes råd om fremtidens viktigste lederegenskaper

Å være leder i dag er mer utfordrende og komplisert enn noen gang. Årsakene er ofte mange og sammensatte. Viktige egenskaper som mot og genuin interesse for å forstå, er noen av egenskapene som gjør at man vil lykkes.

Nylig samlet Assessit 8 unge ledere som alle har vært med i prosessen med  kåringen av Årets unge ledere, til en åpen diskusjon og utveksling av erfaringer om hva som er utfordringene for fremtidens ledere.

–  Fremtidens ledelse vil bære preg av raske endringer og utilstrekkelig informasjon. Det å skulle være leder i et slikt landskap er komplekst og kombinasjonen er ofte vanskelig, sier Lars Frydenlund, partner for digitale løsninger hos konsulentselskapet Assessit.

–  Det å ha en viss form for langsiktighet og forutsigbarhet i forhold til eget lederskap og tilpasse seg skiftene og påvirkningene, blir viktig.

 

Frydenlund mener at det vil stilles store krav til den enkelt leder. Evnen til å håndtere seg selv er vesentlig for hvordan lederen håndtere sine omgivelser. Det blir viktig hvordan fremtidens ledere kan utnytte sine sterke sider, slik at de best er i stand til å påvirke sine omgivelser.

– Man er nødt til å lede styrkebasert. Omgivelsene rundt en, de som er avhengig av deg, dine kolleger må føle at de får hjelp og støtte, mener Frydenlund.

 

Foto: Lars Frydenlund og Jacob Vårdal

 

Mot, relasjonsbygging og tillit
Jakob Vårdal, Leder bedrift og investering i marked, Storebrand, mener så lenge man jobber med mennesker, vil det fremdeles være viktig å kunne håndtere at folk reagerer ulikt og har forskjellige synspunkt på samme sak.

– Å bygge sterke relasjoner, basert på gjensidig tillit, tror jeg vil være en nøkkel innen ledelse også i fremtiden, sier Vårdal.

Han mener at viktige egenskaper en leder må ha, er evne til å tilegne seg, og søke, ny kunnskap. I og med at ting endrer seg raskt vil dette være viktig.

– Det er ikke nødvendigvis at du selv må ha all kunnskapen, men søk den gjerne gjennom kollegaene dine og andre som kan gi deg påfyll. Man må altså «tørre» å ikke kunne alt selv, sier Vårdal.

Foto: Jacob Vårdal

 

Arbeidsglede er viktig
Stine Trygg-Hauger, adm.dir i Clas Ohlson, er også en av dem som mener at fremtidens ledelse krever mot. Det å tørre å satse og begi seg ut i ukjent terreng, være uredd.

Trygg-Hauger kjenner seg igjen i Frydenlund sine tanker om nysgjerrighet.

– Ledere må være nysgjerrige. Man må ha genuint lyst til å skape forandring og levere resultater. God kommunikasjon og evne til å forklare hvorfor er spesielt viktig når endringstakten er høy. Også er jeg overbevist om at arbeidsglede smitter så man er nødt til å ha det gøy på jobb, sier Trygg-Hauger.

– Jeg er overbevist om at vi presterer bedre på jobb når vi har det gøy. Og da mener jeg ikke bordtennis og julebord, men det å jobbe i en kultur som man trives i, med kollegaer man liker og ikke minst med en leder man har match med. At man kjenner på arbeidslyst – og glede! 

 

Å utfordre med digital lederutvikling
Frydenlund mener han ser en klar endring i morgendagens lederutvikling. Han mener at vi trenger å utfordre den tradisjonelle ledertreningen ved mer bruk av digitale verktøy.

– Jeg vil påstå at tradisjonell ledertrening i dag er overmodent for nytenking, ikke bare fordi det er tradisjonelt – men fordi jeg vet at vi kan skape en enda bedre effekt ved å tilføre nye digitale elementer. All trening som gir lyst og motivasjon vil bidra til positiv utvikling.

– Fremtidens ledere som gjennom sitt lederskap tar aktiv del i sin egen og andres utvikling, vil være fremtidens vinnere. Slike ledere vil det gå godt med, avslutter Frydenlund.

 

Forskning og erfaringer viser at positive opplevelser i læringssituasjoner gir økt læringseffekt. Spillteknologien stimulerer deltakerne til å repetere treningen, og dermed øke forutsetninger til å utvikle lederferdighetene sine.



    Lars Frydenlund

    Partner, digitale løsninger
    lfr@assessit.no
    +47 901 13 536

 

Lederegenskapene som trengs for å lykkes

Lederegenskapene som trengs for å lykkes

Mot og et moralsk kompass er blant egenskapene unge ledere mener vil være viktigst for å lykkes i lederrollen i årene som kommer. 

– Jeg tror mot er en av de viktigste egenskapene for å lykkes i lederrollen i fremtiden, sier Birgit Marie Liodden. Hun er grunnlegger og daglig leder av The Ocean Opportunity Lab, og har nå permisjon fra sin stilling i Oslo Business Region. Tidligere har hun blant annet vært direktør for Nor-Shipping. 

Sammen med en håndfull andre unge ledere, som alle har vært deltagere i Assessits Årets unge ledere-konkurranse, diskuterer hun de viktigste lederutfordringene for fremtiden. 

Og da snakkes det langt mindre om AI, roboter og disrupsjon enn man skulle tro. 

Vise retning  

Derimot er det moral og etikk som oppfattes som aller viktigst. De unge lederne trekker frem at de enda yngre, de som kommer ut i sin første jobb i dag, alltid stiller spørsmål om «hvorfor». Da må lederen ha et svar og vise en retning. 

– Vi er generasjon brobyggere, sier Liodden. Vi må sørge for at de unge, som blant annet legger stor vekt på miljøspørsmål og etikk, blir hørt, og at de erfarne lederne lytter og faktisk handler. Utviklingen går i en ekstrem fart, og kulturforskjellen mellom erfarne og unge ledere er stor, sier hun. 

– Jeg tror det er avgjørende i dag å bygge en solid verdikultur i bedriften. For hvis du er usikker på hvor du skal, har du alltid noe du kan samle flokken om. 

Når Liodden snakker om mot, er det nettopp å stå i dette verdisynet, også når du møter motstand utenfra eller i interne rekker.  

Et kompass 

Stine Trygg-Hauger, adm. direktør i Clas Ohlson, trekker frem empati som en av de viktigste lederegenskapene. 

– Det er mennesker vi jobber med. Teknologien er bare et hjelpemiddel, sier Trygg-Hauger.  Retail-bransjen er første møte med arbeidslivet for veldig mange, og da er det spesielt viktig å ha ledere som kan fungere som et kompass. Jeg tror det er nødvendig med tydelige verdier for å skape en god kultur, sier hun. 

Konstant endring  

Lars Frydenlund, partner for digitale løsninger hos konsulentselskapet Assessit, er enig med de unge lederne. 

– Næringslivet byr på raske forandringer, nye markeder og ikke minst nye konkurrenter. Fremtiden er usikker og det eneste konstante er endring. For ledere betyr dette en ny hverdag, en ny arena og nye utfordringer. Da er det nødvendig å navigere mellom å være tydelig, sette retning og å utfordre dagens forretningsmodeller, sier han. 

De unge lederne jobber bevisst med å utvikle seg som ledere, og benytter seg gjerne av sparringspartnere og mentorer både i eget selskap og utenfor. 

– Vi vet at ledere aldri er ferdigtrent, lederskap er noe du skal trene på hele tiden, sier Frydenlund. 

Nye utfordringer krever ennå mer trening for ledere i en tid hvor endringer aldri har hatt den hastigheten som den har i dag. 

Relaterte innlegg

Spillsimulatoren som gir fleksibel ledertrening

Assessits ledersimulator er et innovativt digitalt verktøy som gir ledertrening til både erfarne og nye ledere. Ved å bruke simulatoren til å trene i virkelighetsnære og konkrete situasjoner.

Les mer

Når topplederen står i veien for utviklingen

Hva skjer hvis banebrytende innovasjoner fører til at ledere mister sine privilegier? Vil de da stanse utviklingen?

Les mer

5 feller du bør unngå som leder for fageksperter

Hvilken lederstil du velger er avgjørende for å lykkes med ledelse i en kunnskapsbedrift. Her er fem gode råd fra Lars Frydenlund i Assessit.

Les mer

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Oslo

Rådhusgata 17
0158 Oslo
22 15 11 00

Trondheim

Strandveien 43
7067 Trondheim

Stavanger

Gamle Forusveien 1
4032 Stavanger

Rebekka Buvik Myrtveit

Rebekka Buvik Myrtveit, ny rådgiver i Assessit!

Rebekka Buvik Myrtveit

Rådgiver
rmy@assessit.no
+47 93 42 37 61
LinkedIn

 

Tidligere arbeidsgiver
ISCO Group AS

 

Utdannelse 
Mastergrad i Arbeids- og
organisasjonspsykologi 
ved Universitetet i Oslo

Rebekka Buvik Myrtveit starter som rådgiver i Assessit Executive Search & Rekruttering. «Vi er veldig glade for at Rebekka har valgt oss. Hos Assessit jobber vi i styrkebaserte team og vi gleder oss til å få hennes kompetanser inn i teamet», sier CEO, Kaja Eikeland.

 

Hvorfor valgte du Assessit? 

Jeg valgte å starte i Assessit fordi jeg opplever dere som innovative, både når det gjelder lederrekruttering og på lederutviklingsfeltet. Assessit har også valgt å digitalisere deler av kjernevirksomheten, og det er en fornyelsesprosess jeg opplever som svært interessant å være med på. I Assessit får jeg muligheten til å utvikle meg og jobbe med varierte arbeidsoppgaver. Det blir spennende å kunne få muligheten til å jobbe med både lederutvelgelse, lederutvikling og unge talenter gjennom Assessit sin kåring av Årets Unge Ledere. Jeg liker å samarbeide med dyktige medarbeidere, og opplever Assessit som et teamorientert selskap hvor teamkultur og trivsel settes høyt på agendaen.

 

Hva vil bli dine største styrker i rollen som Rådgiver i Assessit?

En av mine styrker er å forstå hva som trigger og motiverer andre mennesker. Min kjernekompetanse er psykologi, og jeg mener at jeg kan bruke min psykologiske skolering i arbeidshverdagen min.

Jeg vil også trekke frem min coaching-kompetanse, som hjelper meg til å løfte frem andre menneskers styrker. Dette gjør meg godt rustet til å finne rett person til rett arbeid, og bidra til personlig og organisatorisk utvikling. Likeledes er jeg svært interessert i innovasjon og nye teknologiske løsninger. Jeg har selv erfaring fra start- ups innen psykisk helse og digitalisering av rekrutteringsverktøy, og ønsker å bringe dette med meg videre inn i Assessit.

 

Hva tror du blir avgjørende for å lykkes med rekruttering i årene fremover?

Jeg tror på nettverksbygging, og har et kontinuerlig fokus på menneskene i organisasjoner. Det å alltid bevare det mellommenneskelige perspektivet tror jeg bestandig vil være en vesentlig faktor for å lykkes. For meg er det også viktig at organisasjonen deler en felles visjon og satser på organisasjonslæring for alle medarbeidere. Samtidig tror jeg på det å benytte digitale hjelpemidler for å gjøre rekruttering mer effektiv, levende og interaktiv. Bruken av teknologi og gamification i rekrutterings- og lederutviklingsprosesser synes jeg virker spennende, og tror det kan bli et viktig konkurransefortrinn i årene fremover.

 

 

Vi ønsker Rebekka hjertelig velkommen til oss i Assessit og ser frem til samarbeidet!