fbpx

Vurdering og kvalitetssikring i en rekrutteringsprosess                                    

Vurdering og kvalitetssikring i en rekrutteringsprosess

Med tanke på hva vi vet om treffsikkerhet ved ansettelser og hvor vanskelig dette er, skulle man tro at flere valgte å benytte seg av standardmetode for utvelgelse og kvalitetssikring som ga høy validitet. Dette gjelder spesielt dersom et firma velger å bruke ekstern bistand. Dessverre ser vi at hva som brukes, hvordan det brukes og hva som vurderes fremdeles har store variasjoner.

Linda Bore, Partner og regionleder i Assessit 

Det er nemlig mange mulige kilder for feilvurdering i en ansettelsesprosess.

– For et firma som ønsker å gjøre denne jobben selv er ofte mangel på tid den største utfordringen. De fleste ledere har full kalender, og en ansettelse kommer i tillegg til denne, sier partner og regionleder i Assessit, Linda Bore.

– En leder kan dessuten bli utsatt for interne påvirkninger fra andre i organisasjonen, noe som ikke alltid er enkelt å håndtere på en god måte.

 

Interne ansettelser og feilkilder

Gode systemer og etablerte rutiner er nødvendig for å gjøre en valid vurdering. Hvis dette mangler internt, vanskeliggjøres jobben med kvalitetssikring i prosessen ytterligere.

– En utfordring jeg ofte ser er i de tilfellene der det rekrutteres interne kandidater til interne stillinger. Hva skjer da med kvalitetssikringen? Ofte er den helt fraværende fordi man antar at en person som har lykkes innen et område internt, automatisk vil lykkes i et annet eller som leder, forteller Linda.

Dette er ikke nødvendigvis tilfelle, og hun mener at de fleste firmaer har utviklingspotensial i slike prosesser.

– Ved valg av en intern kandidat, vil jeg nesten si at det er minst like viktig å velge en ekstern ressurs til å bidra med vurdering og ansettelse. I en slik prosess er man som leder sterkt påvirket av kjennskap og erfaring med kandidaten, hvilket veldig ofte går på bekostning av en god vurdering av egnethet i en ny rolle.

Det er også mer utbredt enn man skulle tro å bruke magefølelse i en ansettelsesprosess. Ifølge Linda kan det være lurt å ta denne med i betraktningen, men …

– Utfordringen er når magefølelsen får være styrende i seg selv. Som leder ser man etter enkelte egenskaper, og man søker ofte ubevisst etter disse hos personene man har best kjemi med.

 

Les også: Dette kjennetegner de beste unge lederne. Norske organisasjoner investerer mye i å utvikle unge ledertalenter. Men brukes ressursene riktig og på de rette kandidatene?

Det er også allment kjent at det er langt enklere å ha god kjemi med mennesker som er lik en selv. I en konkret rolle kan derfor kjemien bli førende for vurderingen, og ikke egnetheten.

– Personer som er utadvendte gjør seg ofte mest bemerket på en positiv måte i et intervju, og disse oppleves som mer engasjert. Feilkilden her er at kandidater som er mer introvert også kan ha stort engasjement som ikke er like synlig. Disse vil være lettere å velge vekk, dersom man ikke har verktøy og gode seleksjonsmetoder som forteller oss mer om faktisk egnethet i stillingen. Ved bruk av ekstern hjelp bør verktøy, rutiner og erfaring for slike vurderinger være til stede, forklarer Linda.

Sjekker du leverandøren av rekrutteringstjenestene dine?

På et av Assessits frokostseminarer ble deltakerne, som utelukkende var beslutningstakere i private og offentlige selskaper, utfordret på hvor nøye de selv var når de vurderte egne leverandører av rekrutteringstjenester med tanke på bransjekrav.

– Jeg spurte om hvor mange av dem som kontrollerer at testene som leverandøren benytter er DNV GL-sertifiserte, at rekrutterer har relevant erfaring og/eller DNV GL-sertifisering og at prosessene leverandøren benytter er godt dokumentert. Overraskende var det ingen som hadde gjort en skikkelig vurdering av dette. Altså velges leverandører av våre tjenester på bakgrunn av innsalg, kjemi, kjennskap og nettverk, forklarer Linda.

Pris oppgis også som førende i mange tilfeller.

– Her er det lett å si at man får det man betaler for. Jeg vil sterkt anbefale firmaet ditt å sette krav til DNV GL-sertifisering av leverandørenes tester og personell. Å velge feil leverandør blir fort veldig kostbart

Seleksjonsverktøy

Hva er så de anbefalte vurderingsverktøyene i ansettelsesprosess? Linda ramser opp følgende punkter:

  • Strukturert kompetansebasert screeningintervju basert på kritiske kompetanser
  • Strukturert kompetansebasert intervju med oppdragsgiver
  • Tester, personlighet og evner
  • Referanseintervju
  • Arbeidsprøver

Les også: Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

 

– Når det gjelder sistnevnte er dette en av seleksjonsmetodene med høyest treffsikkerhet Her får kandidaten mulighet til å vise hvordan han eller hun vil løse en utfordring i praksis. Etter gjennomføring av en slik oppgave opplever de fleste beslutningstakere at det blir tydeligere hvem som vil passe best inn i rollen og i teamet.

For å få en høy treffsikkerhet på en slik metode må man, som ved bruk av andre tester, vite hva som skal måles og hvordan dette skal vektlegges. I motsatt fall kan også dette bli en kilde for tolkning og feilvurdering. Brukes denne typen vurderinger på en måte som er godt dokumentert, vil det være et av de bedre vurderingsverktøyene til å forutsi egnethet hos hver enkelt kandidat.

– Når det gjelder forskjellige personlighets- og evnetester er det viktig at man skjønner hva disse faktisk måler. Dersom man tar en personlighetstest og tror at denne alene vil gi en fasit på kandidaten man vurderer, så tar man valg på altfor tynt grunnlag. En personlighetstest er kandidatens egne svar, og må brukes sammen med andre verktøy for å få god nok treffsikkerhet.

Evnetester kan måle faktiske evner innen et konkret område, eller man kan velge evnetester som måler generelt evnenivå. Evnetester vil si noe om kandidatens egnethet, og det er viktig at det som måles har sammenheng med hva man skal vurdere dette opp imot.

– Det er lett å forstå at dersom man benytter ekstern hjelp som ikke bruker godkjente tester, og som ikke har nødvendig kompetanse og sertifisering for å forstå sammenhengene i svar som gis – da er testene en unødvendig kostnad og et opphav for feilkilder, forteller Linda.

 

Ledervurdering og kompetansekrav

Som ekstern leverandør er Assessit opptatt av å få en standardisert prosess for rekrutteringsbransjen. Det vil medføre at kvaliteten du som bedrift betaler for blir så god som den bør være, fastslår Linda.

– Assessit er det selskapet i Skandinavia som har mest erfaring i vurdering av ledere, og vi vet hva vi snakker om: Gjennom kåringen av Årets Unge Leder vurderer vi egenskaper, evner og egnethet til flere hundretalls ledere hvert år.

Prosessen for å finne Årets Unge Leder er faglig forankret og evidensbasert, og den er både nøye, krevende og læringsbasert.

– Etter avtale med oppdragsgiver benytter vi de samme verktøyene for vurdering i våre prosesser ved ansettelser, og ved utvikling av ledere og team, sier Linda før hun avslutter.

– I en jungel av eksterne bidragsytere ønsker vi at dere som kjøper våre tjenester, har større krav til oss som leverandører. Sett krav til vår kompetanse, til vår erfaring og til våre prosesser.

 

Klikk her hvis du vil vite mer om hvordan Assessit kan hjelpe din virksomhet

AddSecure

AddSecure

Vellykket fusjon med fokus på integrering og organisasjonskultur

Assessit har vært partner for integrering- og utvikling av organisasjonskultur i fusjonen mellom Safetel og Multicom. Målet var en vellykket fusjon for det nye konsernet, AddSecure.

Assessit hjalp AddSecure med å «tine opp» og skape lyst til endring, etablere felles verdisett, effektivisere konsernledergruppen, styrke ledelsen som endringsagenter og utvikle nye kollektive vaner fra konsernledelsen og ut i organisasjonen.

Assessit har under ca ett och ett halvt år guidat och stöttat ledningen i AddSecure med att skapa en ny gemensam företagskultur. Med sitt engagemang, pedagogik, professionalism och outtröttliga vilja och tro på det vi gör, har Assessit starkt bidragit till att AddSecure lyckats nå sina mål.

Stefan Albertsson, Chief Executive Officer

Prosessen startet med at konsernledelsen produserte et verdigrunnlag om hva som skal kjennetegne kulturen – Lagånd og Kundefokus. Vi gjennomførte «unfreeze-samlinger» med alle ansatte, flyttet kulturutviklingen ut i avdelingene, og hjalp lederne med å involvere, engasjere og ansvarliggjøre medarbeiderne. Vi trente også alle lederne i effektiv kommunikasjon og coachingteknikker.

AddSecure har levert svært gode resultater og i løpet av høsten 2015 har de utviklet en felles verdikjedeprosess som reflekterer konsernets ønskede kultur.

Faktaboks

Fagområde
Organisasjonsutvikling/Organisasjonsendring

Om kunden
AddSecure utvikler produkter og tjenester innenfor kritisk alarmkommunikasjon. De er over 130 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.

Produkter benyttet (el l)
Kulturutviklingen er forankret i en tre-trinns-modell for endring (unfreeze-change-consolidate) og fire grunnleggende endringsprinsipper, 1) Fokusert oppmerksomhet, 2) Handling, 3) Konsekvenser og 4) Rollemodeller

Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

Dagens ledere står allerede overfor store utfordringer og muligheter som følge av teknologisk utvikling. Hvordan påvirker dette virksomheters evne til å sikre god og effektiv ledelse også i framtiden? Mye handler om lederegenskaper som ikke synes på CV-ene, sier Tove Gartland i Assessit.

Digitalisering bidrar til store samfunnsmessige endringer, og ingen bransje eller sektor står uberørt. Derfor stilles stadig nye krav og forventninger til morgendagens ledere.

– Først og fremst må vi innse hvilke enorme endringer vi står midt oppi. Den teknologiske revolusjonen vil påvirke samfunnet vårt i minst like stor grad som den industrielle revolusjonen gjorde på 1800-tallet, og det opplever jeg at ikke alle har tatt helt innover seg, sier Tove Gartland. Hun er partner i Assessit og leder for executive search og lederutvelgelse.

– Det virker som noen fortsatt tror digitalisering kun handler om nettbutikker og mobile løsninger, men endringene er langt mer altomgripende, sier hun. Gartland oppfordrer ledere til aktivt å bidra til å øke forståelsen for hvordan de nye teknologiske mulighetene som robotteknologi, Artificial Intelligence og stordata-løsninger som Watson vil påvirke oss.

–  Ledere bør sette seg inn i hvilke fantastiske handlingsrom som nå åpner seg. Som samfunn har vi en unik mulighet til å løse store utfordringer innen medisin, klima og matproduksjon. Plutselig kan vi ta tak i disse med en kapasitet og intelligens som går utover den menneskelige hjernen, sier hun.

Vi har åpent for påmeldinger og nomineringer til Årets Unge Ledere 2017 nå, se mer på: www.assessit.no

Å glede seg over endring

Gartland mener ledere bør snakke like mye om mulighetene som om utfordringene, og bidra til å skape entusiasme rundt ny teknologi. Det handler ikke lenger bare om endringsvilje, men om endringsglede.

– Skal du klare å levere som leder, bør du øve deg på å se på endring med glede. Det strider litt med hvordan vi mennesker er skrudd sammen, men vil du lykkes bør du pushe deg selv på dette, anbefaler hun.

Det gjelder også strukturelle endringer innad i organisasjonen.

– Hvis virksomheten din vris mot løsere strukturer og større fleksibilitet, kan du ikke lenger lene autoriteten din på tittel og hierarki. Du må arbeide aktivt for å få med deg medarbeiderne dine, inspirere og være en rollemodell, forklarer hun.

Synes ikke på CV-en

Det finnes flere grep en virksomhet kan ta for å identifisere de lederne som er best egnet til å manøvrere gjennom det nye, digitale landskapet.

Mange arbeidsgivere legger for mye vekt på kandidatens tidligere resultater og hvem de har jobbet for før, mener Gartland. Problemet med dette er en underliggende antagelse om at fortiden kan gi svar på hvordan kandidaten vil prestere i fremtiden. Det finnes ingen garanti for at en leder som har levert godt tidligere vil fungere like bra under nye betingelser. Derfor er det mer nyttig å kartlegge kandidatens personlige egenskaper.

– Ledere som skal bidra til innovasjon og utvikling scorer som regel høyt på egenskaper som åpenhet, nysgjerrighet og utforskertrang, forteller Gartland. De tør å pushe grensene.

– Mange snakker om at det er viktig å tørre å ta sjanser. Men det er ikke alltid så enkelt. Tar man sjanser vil man noen ganger feile, og det resulterer kanskje i negative medieoppslag, kritikk og fallende aksjekurs. Det krever mot å satse på ledere som har tatt feil feil tidligere, mener Gartland.

– Fremtidens ledere må tørre å gå inn i ukjente farvann, sier hun.

Hvis du ikke er spesielt nysgjerrig av natur, kan du øve deg. Sett deg inn i hva som skjer, gå på seminarer, delta på webinar, les, last ned apper og test dem, kom deg ut av den teknologiske komfortsonen.

– Vi ser heldigvis også en større vilje til å trekke yngre personer inn i lederteamene. Selv om mange godt voksne ledere er nysgjerrige og virkelig tar inn over seg de nye teknologiske mulighetene, kommer vi ikke unna at yngre mennesker i større grad har vokst opp i en digitalisert verden.

Vil du vite mer om Årets Unge Ledere: se mer på www.assessit.no

Kommunikasjon og læring

Som en følge av de raske, komplekse samfunnsendringene, kan gapet mellom dem som klarer å henge med, og de som ikke gjør det, bli stadig større. Derfor er gode kommunikasjonsegenskaper svært viktig.

– Som leder må du hjelpe andre til å forstå hvorfor forandringer skjer, og evne å forenkle det som er vanskelig. Det vi ikke forstår, opplever vi ofte som truende. En god leder må klare å skape trygghet innenfor det ukjente, oppfordrer Gartland.

I fremtiden vil vi ha enda større behov for livslang læring og kompetansebygging. Medarbeiderne som er vant til å lære nye ting har bedre forutsetninger for å trives med endring og nye oppgaver. Dette kommer imidlertid ikke av seg selv.

– Livslang læring handler om å legge til rette for at medarbeiderne får utfolde seg og prøve seg på nye utfordringer. Det må settes av tid og ressurser til læring, både i og utenfor virksomhetene. Og det må kanskje tenkes nytt på hvordan dette kan organiseres og betales for. Jeg tror myndighetene også må endre oppfatning. I dag anses vi som “ferdig utlært” i det vi går ut fra høyskoler og universiteter – i fremtiden bør utdanning kanskje ligne mer på en tidskonto som vi kan trekke på hele livet, sier Gartland.

Jobber Årets Unge Leder 2017 hos deg? Nominer kandidater til Årets Unge Ledere 2017 her: www.assesit.no/aul

Våg å kjenne på friksjon

Åpenhet handler også om de menneskelige aspektene, og en god leder bør tørre å omgi seg med medarbeidere som ser på verden fra andre perspektiver.

– Som leder bør du våge å ha litt friksjon rundt deg og kjenne på at det er greit å stå i det. Den dagen alle stemmene innad i organisasjonen blir for like, da er det grunn til bekymring sier Gartland.

Rådet går også til dem som skal rekruttere ledere.

– Det bør gå opp et varselflagg hvis du sitter og rekrutterer noen som er veldig lik deg selv. Det er nok det mest komfortable, men det er ikke særlig smart, sier hun.

Gartland anbefaler å kjenne på om dette er en person som kan utfordre og skape litt diskusjon. Mange forhindrer dessverre gode kandidater fra å komme videre i prosessen ved å skylde på dårlig kjemi.

– Dårlig kjemi gir dårlig magefølelse, og den stopper ofte kandidater som virksomheten faktisk trenger. Som Silvija Seres sa på Assessit Lederkonferanse ved kåringen av Årets Unge Ledere 2016, vi trenger en litt mer rampete ledelse. Det tror jeg hun har helt rett i, sier Gartland.

Vi har åpent for påmeldinger og nomineringer til Årets Unge Ledere 2017 nå, se mer på: www.assessit.no

Hvordan finne de rette

For virksomheter som skal identifisere og utvikle morgendagens ledere, gjelder det altså å identifisere egenskaper som ikke lett kan leses ut av en CV.

– For oss i Assessit er det viktig å finne fram til kandidater med spesifikke personlighetstrekk utover deres rent faglige kvalifikasjoner. Vi benytter gode, dokumenterte verktøy og tester kandidatene i reelle situasjoner som er relevant for den aktuelle rollen. Slik kan vi sikre at de er gode på det vi synes er viktig, avslutter Gartland.

Klikk her for å lese mer om hvordan Assessit kan hjelpe deg med å identifisere de riktige kandidatene til din organisasjon.

Stikkord for gode endringsledere:

  • åpenhet, nysgjerrighet, utforskertrang
  • er robuste, tør å prøve og feile
  • tåler friksjon og uenigheter
  • har gode kommunikasjonsegenskaper
  • motiverer og inspirerer andre

#snakkestilfrokost med Fuelbox Tonje Flack og Christian Granly

”Hva kan jeg gjøre for deg?”

Publisert 27.06.2017

Etter en god samtale om lederskap med Christian Granly er det dette spørsmålet som surrer i hodet mitt. Det er så verdifullt og virkningsfullt. Det rommer holdning og handling og personlig tenker jeg at i dette ligger kjernen til Christians suksess.

 

Årets Unge Leder 2016

Christian er salgssjef i Circle K og ble kåret til Årets Unge Leder 2016. Kåringen utføres årlig av konsulentseslskapet Assessit AS og Christian gikk av med seieren blant 200 kandidater som er blitt testet, utfordret og evaluert. At Christian vant, skyldes altså verken tilfeldigheter eller trynefaktor, men en faglig forankret og omfattende prosess.

#snakkestilfrokost

Jeg var tilstede på konferansen da Christian ble utropt som vinner, og ble nysgjerrig på mennesket bak. Jeg inviterte han derfor til å #snakkestilfrokost. FuelBox LEDER fasiliterte samtalen og spørsmålene vi trakk; ”Hvilke ledere ser du opp til?” og «Hva vurderer du som dine viktigste oppgaver som leder gjennom endringsfaser?» skapte spennende refleksjoner om å bry seg om både arbeidsoppgavene og menneskene, om å tilpasse egen lederstil for å møte ulike medarbeideres behov og hvordan lede i en tid preget av endringer, høyt tempo og krav til effektivitet.

 

”Hva kan je gjøre for deg?”

Christian Granly mener ledelse er en støttefunksjon. At det er hans oppgave som leder å stille sine medarbeidere spørsmålet: ”Hva kan jeg gjøre for deg?”

Hva dette spørsmålet skaper, er det verdt å reflektere over. For spørsmålet kan skape stor verdi for ledere som per definisjon skal ”nå mål gjennom andre”.

Spørsmålet rommer både holdning og handling. Personen som får spørsmålet vil føle seg verdsatt og viktig. Spørsmålet ansvarliggjør og myndiggjør medarbeideren, samtidig som vedkommende får mulighet til å få reell hjelp. Som leder vil dette spørsmålet gi mulighet for å bidra der det er behov, men også få verdifull innsikt og være sterkt relasjonsbyggende.

 

Assessit sin opplevelse av Christian

«Ja vi opplever Christian veldig relasjonsorientert» forklarer prosjektleder for Årets Unge Ledere Anne Mørup-Andersen fra Assessit.

«Han har stort fokus på sine medarbeidere og det at være en støttende leder, og han er veldig opptatt av at få det beste frem i sine medarbeidere og skape resulter gjennom de. Vi har hørt ham si flere ganger at «ledelse er en servicefunksjon» , være på gulvet og være tilgjengelig for sine medarbeidere – management by walking around som han har kaldt det. Han har helt sikkert denne form for ledelse helt inngrodd i han og samtidig er han veldig ambisiøs, en god kombinasjon for å oppnå resultater. Christian er nettopp blitt forfremmet og overtar stillingen til hans leder etter sommeren, – en forfremmelse og et steg opp i karrierestigen for Christian i Circle K».

 

Hva skal til for å lykkes som leder?

Forskningen har over lang tid vært tydelig: det er lederne med høy emosjonell intelligens, som skaper tillitsfulle relasjoner og skaper høy grad av jobbautonomi, som lykkes best. I tillegg til disse egenskapene opplever jeg Christian som svært handlekraftig, med masse engasjement og høye ambisjoner.

Selv er han også resultat av godt lederskap. Vi tok en prat med HR direktør i Cirkle K, Kari Wang Olsen, for å høre hva de selv tenkte om Christians suksess. Denne samtalen synliggjorde at hans utvikling er en del av en strategisk og strukturert satsing i Cirkle K. De har jobbet målrettet med Christians muligheter. Identifisert dem og fulgt dem opp systematisk. Dette har inkludert både deltakelse i ulike prosjekter og studier ved BI. I tillegg har de sørget for å dele hans historier. Han har altså hatt en organisasjon i ryggen som har drevet utviklingen hans videre. Som på mange måter har sett han og selv spurt: Hva kan jeg gjøre for deg?

Er du leder? Prøv selv: Still dine medarbeidere dette spørsmål og se hva det kan skape! Lykke til – og del gjerne dine tanker og erfaringer!

For flere gode, åpne spørsmål som kan styrke ditt lederskap, se https://fuelbox.no/fuelbox/fuelbox-leder-lederutvikling/
Nomineringer og påmeldinger til Årets Unge Ledere 2017 åpner 14/8 og kan gjøres direkte på www.assessit.no/aul

Tekten skrevet av Tonje Flack, FuelBox

Årets unge leder
forfremmes

Årets Unge Leder 2016, Christian Granly blir forfremmet til neste nivå hos Circle K!

Publisert 22.06.2017

Vinneren av Årets Unge Leder 2016, Christian Granly, blir per. 1. august forfremmet til Sr Director for Sales & Operations, med ansvar for de kjededrevene stasjonene, samt support avdelingen i Norge. Et stepp opp på karrierestigen hos Circle K.

– Jeg er ydmyk overfor oppgaven, og gleder meg til å fortsette det gode arbeidet CoCo har gjort de siste årene. Med så mange flinke folk, både i stasjonsnettverket og på servicekontoret er jeg trygg på at vi skal ta rotta på konkurrentene sier Granly.

Granlys leder, Christoffer Sundby, er stolt av å få Christian i lederteamet sitt og betegner Christian som en offensiv spydspiss i selskapet. – Min vurdering er at Christian er en av de aller beste på strategisk gjennomføring i hele Circle K og jeg er utrolig glad for å ha ham på laget. For Christian er ledelse en servicefunksjon; det handler om å sette medarbeiderne sine i stand til å gjøre jobben. Han er ekstremt tett på, han kan utfordre og han kan mase, men det blir aldri irriterende og det er alltid gøy»

Ønsker du å holde deg orientert om Årets Unge Ledere 2017? Fyll ut skjemaet her!

Les mer om saken her: http://www.dagensperspektiv.no/ledelse/2017/arets-unge-leder-forfremmes

Pressemelding (29.05.17)

Pressemelding (29.05.17)

Assessits får inn Otiga Group som ny eier for å realisere vekstambisjoner!

Otiga Group har kjøpt 51% av Assessit for å styrke selskapet for videre vekst. Oppkjøpet gir
Assessit muligheter til å realisere nordiske planer om vekst, forsterke ambisjoner på digitale løsninger og etablere kåringen Årets Unge Ledere i de andre nordiske land.

Avsender:
Konsulentselskapet Assessit AS
Nydalen Alle 37B
0840 Oslo
www.assessit.no


Kontakt:
Daglig leder Assessit AS
Trond Myhrvold
tmy@assessit.no
Mobil: 928 23 049

Kontaktperson:
Konsernsjef Otiga Group AS
Hilde Lekven
hl@otigagroup.com
Mobil: 95282591

«Assessit har hatt en fantastisk fin reise og vekst i de 15 år selskapet har eksistert» uttaler største eier og styreleder,
Øistein Magnussen fra Assessit. «Vi skal nå ta ytterligere steg og ønsker derfor en eier med både muskler og ambisjoner.
Vi mener at Otiga Group med over 1,1 mrd. i oms er den helt rette samarbeidspartner for oss i årene fremover. Alle dagens aktive eiere er med videre» uttaler Magnussen.

«Vi har fulgt med på utviklingen i Assessit og er imponert over posisjonen de har tatt som en ledende aktør innen executive search, lederutvelgelse og organisasjons- og lederutvikling» sier Konsernsjef Hilde Lekven i Otiga Group.

«Otiga Group har ambisjoner om vekst både organisk og gjennom oppkjøp. Assessit passer godt inn i vår portefølje som nå dekker alle segmenter i rekrutteringsbransjen. Vår multibrandingstrategi utvikles stadig og innbefatter nå følgende selskaper; Active Search, Agito, Assessit, Aaltovoima, On-Off Bemanning, Personalhuset og Søder & Co.» sier Lekven.

Daglig leder i Assessit, Trond Myhrvold sier «Assessit har vært flinke til å vokse organisk gjennom målrettet arbeid på kvalitet og ved å bygge gode langvarige kunderelasjoner. At vi også har vært dyktige til å rekruttere og beholde våre dyktige medarbeidere har helt sikkert vært en viktig grunn at vi har beholdt våre kunder over mange år. Oppkjøpet gir oss muligheter til å realisere våre nordiske planer om vekst, ytterligere forsterke våre ambisjoner på digitale løsninger og ikke minst etablere kåringen Årets Unge Ledere i de andre nordiske land». 

«Assessit vil i fremtiden fortsette som et selvstendig selskap og med samme merkenavn – vi gleder oss til å kunne videreutvikle samarbeidet med våre kunder også i fremtiden» sier Myhrvold.

Om Assessit:
Assessit, et av Skandinavias ledende miljø innen executive search, lederutvelgelse og organisasjons- og lederutvikling.

Mer om Assessit:
www.assessit.no