Det er viktig for oss å bidra til, og sette rammen for psykologisk trygghet i grupper (Edmondson, 2018). Et psykologisk trygt læringsklima bidrar til høyere prestasjoner og ferdighetsnivå blant deltakere under lederutdanning (Cajiao & Burke, 2016).
Assessits konsulenter setter scenen ved å oppmuntre til refleksjon og deling av erfaringer som har betydd noe for deltakerne. Vi inviterer til deltagelse gjennom å hjelpe ledere i refleksjonen: stille spørsmål, lytte aktivt og å være ydmyke. Gjennom å respondere konstruktivt og støttende på risikoen deltakere tar ved å være åpne, bygger vi psykologisk trygghet. Fokus er på læring, og ikke rett eller feil, bra eller dårlig, godt eller vondt (Gjerde, 2022).
Vi tar også utgangspunkt i hvordan hjernen fungerer og bruker AGES modell som bakgrunn for læringsreisen. Det å ha fokus på oppmerksomhet og hva som fremmer den, at ledere er med å generere egne tanker og ideer gjennom refleksjon, at deltakernes følelser berøres og at det er nok rom for å implementere læringen (NeuroLeadership, 2019).