Jernbanedirektoratet har en viktig rolle i arbeidet med å utvikle dagens og morgendagens jernbane. Vi jobber for at stadig flere skal velge å reise kollektivt fremfor å kjøre bil og for at flere næringsaktører velger å frakte gods på bane i stedet for vei. Fremtidens jernbane skal være effektiv, bærekraftig og sikker – det er kjernen i vårt samfunnsoppdrag.
Jernbanedirektoratet skal ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. En viktig oppgave er å samordne alle aktørene i jernbanesektoren og mellom jernbane og øvrig kollektivtransport. Vi har også ansvar for å inngå avtaler om kjøp av alle produktene og tjenestene som til sammen utgjør et godt jernbanetilbud. Ikke minst jobber vi med innovasjon, bærekraft og kunnskapsutvikling, som grunnlag for faglige råd og anbefalinger om fremtidens jernbane.
Vi er et relativt nytt direktorat under utvikling, samtidig som vi har en lang og stolt jernbanehistorie. Nå trenger vi flere dyktige ledere som vil være med på reisen.
Vi ser nå etter…
Avdelingsdirektør HR og samhandling
Ønsker du å utvikle en nyopprettet avdeling for strategisk HR, kultur- og organisasjonsutvikling og interne fellestjenester? Vi ser etter en avdelingsdirektør som kan lede og utvikle avdeling for HR og samhandling. Dette er en helt sentral rolle i utviklingen av fremtidens Jernbanedirektorat.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Sikre at vi bruker ressursene effektivt og at ledere og medarbeidere kan bruke tiden på kjernevirksomhet
- Strategisk HR – herunder kultur og organisasjonsutvikling
- Kompetanse og lederutvikling
- Sikre organisatorisk læring og kompetansedeling på tvers
- Ivareta og utvikle direktoratets arbeidsprosesser
- Utvikle direktoratet som en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker seg rett kompetanse
- Inngå og forvalte direktoratets rammeavtaler – gi råd ved større interne anskaffelser
- Ivareta strategisk IT sammen med våre IT-ressurser – forvalte, drifte og utvikle systemporteføljen
- Koordinere arbeidet med digitalisering av direktoratet og digitale samhandlingsflater
- Ansvarlig for dokumentforvaltning og informasjonssikkerhet
- Ivareta arbeidsgiverrollen
- Ansvar for juridiske fellestjenester i direktoratet
- Ivareta service, lederstøtte og kontordrift
Kvalifikasjoner
- Solid ledererfaring og evne til å skape resultater gjennom andre. Dokumenterte resultater vektlegges.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- God forvaltningskompetanse og forståelse for direktoratets rolle og politiske prosesser.
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Erfaring fra ledelse av komplekse organisasjoner og utvikling av kompetanseorganisasjoner.
- Erfaring med å lede endrings-, omstillings og digitaliseringsprosesser.
- Dokumenterte resultater fra utvikling av strategisk HR-funksjon.
- God kjennskap til lov- og avtaleverk som regulerer arbeidsforholdene i staten
- God forståelse for hvordan IT kan brukes for å skape effektive arbeidsprosesser
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og evner å skape entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Avdelingsdirektør sektorsamordning
Ønsker du å lede det viktige arbeidet med å samordne jernbanesektoren og bidra til at jernbanen sammen med øvrig kollektivtrafikk gir innbyggerne et helhetlig transporttilbud? Vi ser etter en avdelingsdirektør som kan lede og utvikle vår nyopprettede avdeling for sektorsamordning. Avdelingen har hovedansvar for at Jernbanedirektoratet ivaretar den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen av jernbanesektoren, samt koordineringen av jernbanen i transportsystemet.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Sikre helhetlig og overordnet koordinering i tråd med Jernbanedirektoratets instruks
- Koordinere, kvalitetssikre og utarbeide leveranser i forbindelse med utarbeidelsen av Nasjonal transportplan
- Sikre koordinering og kvalitetssikring for å oppnå ønsket tilbudsutvikling i jernbanen
- Sikre at det foreligger planer for alle elementer i en tilbudsforbedring og at planene gjennomføres som forutsatt
- Utarbeide årlig porteføljeprioritering til Samferdselsdepartementet
- Ivareta programrådet for materiellanskaffelser
- Forhandle og følge opp byvekstavtaler
- Ivareta samhandling med kollektivselskaper/regional/lokalt nivå for å sikre en helhetlig og sømløs reiseopplevelse
- Inngå og følge opp rute-, takst- og billettsamarbeid.
Kvalifikasjoner
- Solid ledererfaring og evne til å skape resultater gjennom andre. Dokumenterte resultater vektlegges.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- God forvaltningskompetanse og forståelse for direktoratets sin rolle og politiske prosesser.
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Erfaring fra ledelse av komplekse organisasjoner.
- God kjennskap til samferdselssektoren med evne til å se jernbanen som en del av et helhetlig transportsystem.
- Evne til å se sammenhenger og fremstille disse på en enkel måte.
- Solid kompetanse om arbeid i skjæringsfeltet mellom administrasjon og politikk, herunder erfaring fra arbeid i eller mot departement.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Avdelingsdirektør for kunnskapsgrunnlag, innovasjon og bærekraft
Ønsker du å lede det viktige arbeidet med å utvikle kunnskap som vil påvirke fremtidens jernbane og transportsystem? Vi ser etter en avdelingsdirektør som kan lede og utvikle vår nyopprettede avdeling for kunnskapsgrunnlag, innovasjon og bærekraft. Dette er en helt sentral rolle for utviklingen av fremtidens jernbane.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Analyser og vurderinger av transportbehov, trender og markedsutvikling på kort og lang sikt
- Markedsanalyser og undersøkelser som eksempelvis reisevaneundersøkelser og kundeundersøkelse
- Utrede og analysere hvilket togtilbud som bør utvikles og hva som skal til for å utvikle tilbudet
- Ha kunnskap om KVU-metodikk og gjennomføring av KVUer
- Sikre direktoratets bidrag til oppnåelse av bærekraftsmålene og kunnskapsgrunnlaget innenfor klima og miljø
- Sørge for at direktoratet har god oversikt og evne til å vurdere mulighetene som ligger i relevant forskning, innovasjon og teknologisk utvikling
- Sørge for at kunnskapsgrunnlaget er lett tilgjengelig for organisasjonen
- Bidra til kunnskapsdeling og deling av data i sektoren
- Koordinere arbeidet med (internasjonalt) forskningssamarbeid og internasjonalt arbeid for ivaretakelse av bl.a. jernbanestandarder
- Ivareta arbeidet med jernbanesikkerhet
Kvalifikasjoner
- Solid ledererfaring og evne til å skape resultater gjennom andre. Dokumenterte resultater vektlegges.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- God forvaltningskompetanse og forståelse for direktoratets sin rolle og politiske prosesser.
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Erfaring fra ledelse av komplekse organisasjoner.
- Solid metodekompetanse innen kunnskapsinnhenting, utredning og analyse.
- Dokumenterte resultater fra arbeid med kunnskapsutvikling, analyser og utredninger.
- God kjennskap til samferdselssektoren.
- God forståelse for samfunnsøkonomiske lønnsomhetsvurderinger/metode.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Avdelingsdirektør for avtaler og kjøp
Ønsker du å lede det viktige arbeidet med å inngå og forvalte avtaler som skal gi befolkningen et godt togtilbud? Vi ser etter en avdelingsdirektør som kan lede og utvikle vår nyopprettede avdeling for avtaler og kjøp. Dette er en helt sentral rolle for å gjennomføre regjeringens politikk og sørge for at Jernbanedirektoratet er en krevende kjøper og får mest mulig jernbane for pengene.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Inngå og forvalte avtaler i henhold til god praksis og gjeldende regelverk som sikrer ivaretakelse av samfunnsansvaret
- Inngå og forvalte avtaler med statens tilgangselskaper; Bane NOR, Norske tog og Entur
- Håndtere inngåtte trafikkavtaler og fremforhandle direktekjøpsavtaler om offentlig kjøp av persontrafikk
- Utvikle gode leverandørrelasjoner til persontogoperatørene og tilgangsselskapene
- Sikre at avtalene gir en helhetlig og koordinert oppfølging av vedtatte tiltak og tilbudsforbedringer
Kvalifikasjoner
- Solid ledererfaring og evne til å skape resultater gjennom andre. Dokumenterte resultater vektlegges.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- God forvaltningskompetanse og forståelse for direktoratets rolle og politiske prosesser.
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Erfaring fra ledelse av komplekse organisasjoner.
- Solid erfaring fra arbeid med avtaleforvaltning og avtaleforhandlinger.
- Evne til å skape godt samarbeid og gjensidig avklarte forventninger gjennom avtaleforvaltning.
- God kjennskap til samferdselssektoren.
- God kjennskap til lover og regelverk som regulerer offentlige avtaler og kjøp.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Relasjonsbygger med evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Seksjonssjef for økonomiseksjonen
Som leder for økonomiseksjonen vil du ha ansvar for å sikre god intern økonomistyring i direktoratet og du vil rapportere til assisterende jernbanedirektør.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Utarbeide og følge opp budsjetter og driftsposter for intern økonomistyring
- Utarbeide rapporter, prognoser, økonomiske analyser og regnskapsanalyser
- Utarbeide økonomiske KPI-er/indikatorer for styring
- Regnskap og regnskapsrapportering for alle tildelinger i tildelingsbrevet
- Ansvarlig for forvaltningen av avtalen med DFØ
- Ansvarlig for koordinering av regnskapsrevisjoner
- Ansvarlig for remittering for alle kapitler og poster på direktoratets budsjett
- Gjennomføre andrelinjekontroller på økonomiområdet
- Ansvarlig for lønn og reiseoppgjør
- Sikre god og effektiv økonomistyring i hele direktoratet gjennom utvikling og forvaltning av systemer, rutiner og styrende dokumenter på økonomiområdet
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Relevant erfaring innen fagfeltet, herunder solid kunnskap om statlige budsjett- og økonomiprosesser.
- God forvaltningskompetanse.
- Evne til å operasjonalisere og realisere virksomhetens strategi.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- Ledererfaring vil bli tillagt vekt, men er ikke nødvendig.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Seksjonssjef for bærekraft, klima, miljø og sikkerhet
Som leder for seksjonen for bærekraft, klima, miljø og sikkerhet vil du ha ansvar for direktoratets samfunnsoppdrag om en sikker og miljøvennlig jernbanesektor. Stillingen rapporterer til avdelingsdirektør for kunnskap, innovasjon og bærekraft.
LES MER
Sentrale oppgaver
- Oppfølging av jernbanesektorens bidrag til å oppfylle bærekraftsmålene
- Ha oversikt over status for arbeidet med klima og miljø i jernbanesektoren og være en pådriver for utvikling
- Utvikle et godt kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av klimapolitikken, herunder samfunnsøkonomiske konsekvenser og klimaeffekter av tiltak som teller på det norske klimagassregnskapet for jernbanen
- Vurdere effekter, bl.a. kostnader, av tiltak for å redusere utslipp som teller på det norske klimagassregnskapet fra anleggsvirksomhet, drift og vedlikehold i jernbanesektoren
- Arbeid med nullutslippsløsninger
- Jernbanesikkerhet, samfunnssikkerhet og beredskap
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Relevant erfaring innen arbeidet med bærekraft, klima, miljø og sikkerhet.
- God forvaltningskompetanse.
- Evne til å operasjonalisere og realisere virksomhetens strategi.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- Sektorforståelse.
- Ledererfaring vil bli tillagt vekt, men er ikke nødvendig.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Seksjonssjef for organisasjonsutvikling
Som leder for organisasjonsutviklingsseksjonen vil du ha ansvar for at Jernbanedirektoratet er en god arbeidsplass i kontinuerlig utvikling. Seksjonen skal ivareta en strategisk HR-funksjon som sikrer kultur- og organisasjonsutvikling. Stillingen rapporterer til avdelingsdirektør for HR- og samhandling.
LES MER
Arbeidsoppgaver
- Sikre en strategisk tilnærming til hvordan vi som organisasjon rekrutterer og utvikler medarbeiderne våre. (strategisk HR)
- Kultur- og organisasjonsutvikling
- Ivareta arbeidsgiverrollen
- Sikre organisatorisk læring og kompetansedeling på tvers av organisasjonen
- Kompetanse- og lederutvikling
- Ivareta og utvikle direktoratets overordnede arbeidsprosesser
- Sørge for at direktoratet er en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker seg rett kompetanse
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Relevant erfaring innen fagfeltet.
- Erfaring fra arbeid med utvikling av kompetanseorganisasjoner.
- Erfaring fra endrings- og omstillingsprosesser.
- God kjennskap til lov- og avtaleverk som regulerer arbeidsforholdene i staten.
- God forvaltningskompetanse.
- God prosessforståelse med evne til å etablere gode samhandlings-, beslutnings- og kvalitetssikringsprosesser.
- Evne til å operasjonalisere og realisere virksomhetens strategi.
- Ledererfaring vil bli tillagt vekt, men er ikke nødvendig.
Personlige egenskaper
- Utviser høy grad av integritet og etisk bevissthet.
- Kommuniserer og samhandler godt og skaper entusiasme for virksomhetens mål og prioriteringer.
- Gode analytiske egenskaper.
- God planleggings- og gjennomføringsevne.
- Evne til å lede en organisasjon i utvikling og kontinuerlig forbedring.
- Strategisk og strukturert med evne til å finne konkrete løsninger.
- Evne til å lytte, inspirere og motivere.
- Interesse for og evne til å utvikle eget lederskap.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø i en virksomhet i utvikling
- Pensjonsordning med 2 prosent innskudd til Statens Pensjonskasse
- Lønn etter avtale
Jernbanedirektoratet har gjennom 2021 støttet opp om og bidratt til forskning, utvikling og innovasjon innen fem kjerneområder: digital transformasjon, infrastruktur og kjøretøy, mobilitet og kollektivtransport, godstransport og logistikk, klima og miljø. Vi bidrar med nøkkelkompetanse og i noen tilfeller også med midler i prosjekter som er finansiert av virkemiddelapparatet, som for eksempel Norges forskningsråd.
Rekrutteringsprosessen
Jernbanedirektoratet samarbeider med Assessit i rekrutteringen og du vil gjennom prosessen møte representanter fra både Assessit og Jernbanedirektoratet.
Assessit arbeidsmetode
Assessit vil både annonsere og jobbe aktivt med søk (search) etter kandidater. Arbeidet med rekruttering og search innebærer at en mulig kandidat til stillingen vil bli direkte kontaktet av Asserssit. Search er en ressurskrevende arbeidsform og vi jobber derfor alltid sammen i team under prosessen. I denne prosessen vil det være to partnere i Assessit. Search arbeidet er målrettet og systematisk og tar sikte på å lokalisere og identifisere de kandidatene som passer til de konkrete stillingsbeskrivelsene. Gjennom en grundig analyse av oppdragsgivers behov, samt analyse av relevante miljøer og bransjer for stillingen avdekker vi kandidatene vi ønsker å invitere inn i prosessen. Search og kontaktarbeidet pågår frem til innstilling i prosessen.
Assessit fasiliterer prosessen slik at både kandidat og oppdragsgiver kan være trygge på at kvalitet og fortrolighet ivaretas gjennom hele prosessen.
- Stilling – og kravspesifikasjon
- Analyse av marked i forkant av search. Samtale med sentrale “stageholders”
- Aktivt søk i markedet og annonsering
- Screening av søkere/search- kandidater og søknader
- Innledende samtale med kandidatene – kvalifikasjoner, egenskaper og motivasjon
- Kandidater vurderes og prioriteres i samarbeid med oppdragsgiver
- Presentasjon av kandidater – seleksjon for videre prosess, profil/test
- Finaleintervju med fokus på lederkompetanse, business case og simulering
- Innstilling, tilbud og forhandlinger